2020 zapamiętamy na długo. Zmienił wiele, w tym sposób, w jaki kupujemy
Ostatnie kilka miesięcy przewróciło życie wielu z nas do góry nogami. Praca zdalna, ograniczenia podróżowania, wreszcie sposób w jaki robimy zakupy. Coraz większe znaczenie zyskuje możliwość zapłaty bez dotykania terminala lub nawet bez wychodzenia z domu.
To że coraz chętniej płacimy w internecie pokazują dane. W czerwcu 2020 r. liczba transakcji w ramach zakupów online z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o 30 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Zakupy online dają większe możliwości wyboru, pozwalają oszczędzić czas i są wygodne – kupujemy, kiedy chcemy, podczas oglądania ulubionego serialu na kanapie w salonie czy wracając z pracy tramwajem. Możemy przebierać w ofertach, porównywać je, szukać tych najbardziej korzystnych cenowo, bądź jakościowo i to bez stania w kolejkach, co jest szczególnie istotne np. podczas zakupów świątecznych.
Wygoda i szybkość także poza internetem
Dane, tym razem Narodowego Banku Polskiego, pokazują, że w pierwszym kwartale 2020 roku aż 90 proc. wszystkich transakcji kartą lub urządzeniem, w którym jest ona zapisana (o czym za chwilę) odbyło się zbliżeniowo. Szczególnie teraz to bardzo ważne, gdyż ta metoda płatności umożliwia utrzymanie dystansu społecznego.
Szczególnie przydaje się w takiej sytuacji właśnie smartfon czy smartwatch, który z powodzeniem może zastąpić kartę płatniczą. Przede wszystkim, korzystamy z urządzenia, które zawsze mamy pod ręką i nie musimy pamiętać o zabraniu ze sobą do sklepu portfela. Smartfona czy „inteligentnego zegarka” nie musimy także wkładać do terminala. Trudno byłoby go tam nawet zmieścić.
Trzy szybkie kroki by zapłacić smartfonem i smartwatchem w sklepie
Samo dodanie karty do smartfona lub smartwatcha jest bardzo proste. Podstawowym warunkiem jest to, by urządzenie umożliwiało taką formę płatności. Jeżeli tak jest, to już połowa sukcesu. W przypadku wielu urządzeń, by dodać kartę wystarczy wykonać czynność podobną do robienia zdjęcia, która pozwala szybko załadować kartę do „portfela”. Następnie wystarczy podać jedynie kod CVV, który znajduje się na odwrocie karty.
Gdy kolejny raz przyjdzie do płacenia w sklepie, kawiarni czy autobusie, w których znajduje się terminal, zamiast wyjmować swój portfel i kartę, sięgnij po telefon. W Polsce wszystkie terminale płatnicze przyjmują płatności zbliżeniowe, więc nie ma obawy, że nie będzie można z tej opcji skorzystać, należy tylko potwierdzić płatność np. odciskiem swojego palca lub pozwalając telefonowi zeskanować swoją twarz – takie rozwiązanie dostępne jest w niektórych aplikacjach. W przypadku smartwatcha nawet te weryfikujące czynności często nie są konieczne. Będą jednak sytuacje, w których na terminalu trzeba będzie podać PIN swojej karty. Więcej o korzyściach z płatności smartfonem i smartwatchem można przeczytać tutaj. Korzystanie ze wszystkich mobilnych płatności Visa jest bezpłatne.
Płacenie smartfonem i zakupy w internecie są coraz bezpieczniejsze
Wśród różnych metod płacenia, transakcje z wykorzystaniem smartfonów i innych urządzeń, takich jak zegarki należą do najbezpieczniejszych. Każdy, kto zgubił kiedyś portfel, doskonale zdaje sobie sprawę, z jakim stresem może się wiązać utrata dokumentów oraz kart płatniczych. Jeżeli korzystamy np. ze smartfonu, dokonując płatności, nawet gdy go zgubimy, nikt nie otrzyma dostępu do naszych kart. A to dlatego, że na naszych telefonach wrażliwe dane z karty są szyfrowane, tj. zastępowane unikalnym ciągiem cyfr – tokenem. Taki token nic potencjalnemu złodziejowi nie powie, a nam pozwala płacić dokładnie tak, jakby w telefonie znajdowała się prawdziwa karta. W przypadku zakupów online, za które płacimy kartą, nasze bezpieczeństwo jest zapewniane na wielu poziomach, a sprzedawcy proponujący tę metodę płatności, muszą spełnić szereg wymogów.
Nowe potrzeby konsumentów wyzwaniem dla małych firm
Zmieniające się podejście konsumentów do płatności stanowi spore wyzwanie dla wielu małych firm, które do tej pory były przyzwyczajone tylko do przyjmowania gotówki. Według danych Visa, ponad połowa małych firm nie jest przygotowana do przyjmowania płatności online. Dlatego Visa postanowiła pomóc 50 milionom małych firm na całym świecie przystosować się do nowej rzeczywistości. Przykładem takiego działania może być współpraca Visa z Fundacją Polska Bezgotówkowa, która właśnie została przedłużona. Dzięki niej do 30 września 2020 r. dofinansowanie do uruchomienia płatności bezgotówkowych otrzymało 235 tys. podmiotów w Polsce oraz zainstalowano ponad 325 tys. terminali.
Autor wpisu / Partner wpisu:
Visa
TAGI: E-commerce