Ozdobnik - gradientowa kula
Ozdobnik - gradientowa kula
Wróć / Gospodarka, Innowacje

Popularność BLIKA stale rośnie. Jak płacimy w internecie?

Pojawienie się BLIKA na rynku płatności internetowych spowodowało zmianę zwyczajów zakupowych Polaków. Coraz częściej rezygnujemy z kart na rzecz systemu BLIK, którym płacimy więcej i częściej. Jak trend ten zmienia branżę e-commerce?

Nie tylko liczba, ale i wartość transakcji opłaconych BLIKIEM w internecie poszybowała do góry w związku z pandemią. W drugim kwartale tego roku użytkownicy zrobili nim zakupy o wartości 8,58 mld zł. Dla porównania – w tym samym czasie kartami wydano 5 mld. Trzy czwarte wszystkich transakcji BLIKIEM realizowanych jest w internecie. W drugim kwartale br. było ich 73 miliony. Pod tym względem BLIK już znacznie wyprzedził karty. Narodowy Bank Polski opublikował właśnie dane dla kart płatniczych po drugim kwartale 2020 roku. Wynika z nich, że klienci zapłacili nimi w tym czasie 33,6 mln razy.

Warto odnotować, że w drugim kwartale br. znacząco wzrosła wartość transakcji dokonywanych tymi metodami płatniczymi. W przypadku BLIKA do 8,58 mld w stosunku do 5,97 mld w pierwszym kwartale, co oznacza wzrost o 43 proc. Natomiast w przypadku kart do 5 mld zł z 4 mld zł – czyli o 25 proc.


Bez wątpienia ogromne kwartalne wzrosty liczby i wartości transakcji BLIKIEM w drugim kwartale to efekt przesunięcia zakupów ze sklepów stacjonarnych do sieci. Wynika to oczywiście z lockdownu oraz obaw wielu z nas o kupowanie w tradycyjnych miejscach, gdzie często gromadzą się większe grupy ludzi. Dane za trzeci kwartał, które opublikujemy już wkrótce, potwierdzą, że Polacy zostali przy zakupach w sieci –mówi Dariusz Mazurkiewicz Prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

BLIK wyprzedził karty płatnicze w liczbie transakcji w sieci już pod koniec 2018 roku. Od tego czasu dystans między oboma sposobami płatności jest coraz większy. Jeśli chodzi o wartość transakcji realizowanych w sieci, BLIK zaczął dominować nad kartami pół roku później – w drugim kwartale 2019 roku.

Szacujemy, że dziś udział BLIKA w wartości rynku e-commerce w Polsce może sięgać już nawet 60 proc. i stale rośnie. Bez wątpienia jest to najszybszy i najłatwiejszy sposób kupowania w internecie. A dzięki temu, że użytkownik nie musi pozostawiać w sieci żadnych danych płatniczych – jest także bardzo bezpieczny – dodaje Dariusz Mazurkiewicz.

BLIK to ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników. Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao S.A, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Bankowe, Nest Banku i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, a także w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS.

Autor wpisu / Partner wpisu:
Marek Gieorgica | BLIK

TAGI: Gospodarka / Innowacje