Ozdobnik - gradientowa kula
Ozdobnik - gradientowa kula
Wróć / Bezpieczeństwo, Innowacje

Polacy zadowoleni z teleporad

Zdalne wizyty i e-recepty umożliwiły zapewnienie podstawowej opieki pacjentom w czasie epidemii. Ten rodzaj usług zdrowotnych, mimo początkowej nieufności, został dobrze przyjęty przez Polaków – wynika z raportu przedstawionego przez Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia.

To największe badanie satysfakcji pacjentów z teleporad przeprowadzone dotąd w Polsce. Objęło 15 462 pacjentów, spośród których aż 80 proc. (14 245 osób) skorzystało z teleporady w okresie ostatnich czterech miesięcy. Wziąć udział w ankiecie i odpowiedzieć na pytania zgodziło się 13 961 osób.

Aż 92 proc. ankietowanych stwierdziło, że problem, z którym dzwonili do lekarza, został rozwiązany. Tylko 8 proc. pacjentów uznało, że potrzebna jest im porady lub pomoc innego rodzaju. Pacjenci generalnie (96,8 proc.) deklarują również, że lekarze przekazali im pełną informację o koniecznych do wykonania badaniach, sposobie przyjmowania leków i ewentualnych przyszłych wizytach kontrolnych. Co najciekawsze, Polacy w większości oceniają teleporady jako korzystne, merytoryczne i co najmniej równie dobre, jak porady stacjonarne. Co ciekawe 16 proc. pacjentów uznało, że teleporady są wręcz lepsze niż osobista wizyta u lekarza. Ponad 41 proc. uważa, że jakość e-wizyt jest porównywalna z wizytą stacjonarną, a 46 proc. pacjentów poleciłoby taką formę usług medycznych swoim bliskim.

Podobne wyniki przynosi badanie „Pacjenci w pandemii – jak Polacy odbierają funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia” przeprowadzone na zlecenie Fundacji MY PACJENCI. Wynika z niego, że prawie siedmiu na dziesięciu respondentów korzystało z kontaktu telefonicznego z personelem medycznym lub z e-wizyt.

Konsultacje medyczne w formie e-wizyt oraz konsultacji telefonicznych zostały ocenione pozytywnie – uważa tak 42,7 proc. badanych (oceny 4 i 5). Co dziesiąty pacjent chciał skorzystać z tego typu rozwiązania, jednak napotkał na trudności. Najczęściej problem dotyczył skuteczności kontaktowania się.

Pacjenci narzekali jednak na niską dostępność badań diagnostycznych, konieczność kontaktowania się z personelem medycznym wyłącznie przez telefon lub online po wcześniejszym umówieniu się, jak również na fakt, że część placówek została całkowicie zamknięta podczas epidemii COVID-19. Jak podkreślają eksperci komentujący wyniki badania Fundacji MY PACJENCI, a także sami pacjenci, taka sytuacja szczególnie negatywnie wpływa na osoby przewlekle chore. Zdaniem blisko 70 proc. respondentów działanie systemu ochrony zdrowia w okresie pandemii utrudnia pacjentom powrót do zdrowia i stanowi wręcz zagrożenie dla zdrowia i życia pacjentów chorych przewlekle.

Czytaj więcej:

http://forumezdrowia.pl/info/aktualnosci/polacy-sa-zadowoleni-z-teleporad-badanie-mz-i-nfz/

http://forumezdrowia.pl/info/opinie/badanie-pacjenci-w-pandemii-jak-polacy-odbieraja-funkcjonowanie-systemu-ochrony-zdrowia/

Autor wpisu / Partner wpisu:
Weronika Farys

TAGI: Bezpieczeństwo / Innowacje

Mogą Ci się również spodobać