Proste płatności przyszłości
Dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym płatności w internecie będą jeszcze prostsze i bezpieczniejsze. A to dodatkowo napędzi rozwój e-handlu. Z zakupów internetowych korzysta już 28 mln Polaków. Rozwijają się też nowe metody płatności.
Handel w internecie rozkwita. W Polsce rozwija się w tempie 18 proc. rocznie. Wartość tego rynku w zeszłym roku przekroczyła 51 mld zł, a w 2020 roku może wynieść nawet 70 mld zł. Z zakupów internetowych korzysta ponad 28 mln Polaków. Rozwijają się też nowe metody płatności.
Ikona standardu obsługi
– Misją Visa jest połączenie świata poprzez najbardziej innowacyjną, niezawodną i bezpieczną sieć płatności cyfrowych, która umożliwi rozwój ludzi, ich biznesów i całej gospodarki – mówi Małgorzata Ciszecka, Head of Merchants CEE w Visa.
– Nowe formy płatności, opracowywane w centrach badawczo-rozwojowych Visa na całym świecie, mają uprościć i ujednolicić doświadczenie zakupowe. Płatności w sieci dokonywane są coraz częściej w tle i będą coraz mniej widoczne dla konsumentów – dodaje Małgorzata Ciszecka.
Visa – wspólnie z innymi przedstawicielami branży – pracuje nad SRC (Secure Remote Commerce). Rozwiązanie to zakłada wprowadzenie ujednoliconych standardów dla płatności mobilnych, internetowych jak i tych w obszarze Internetu Rzeczy (z ang. Internet of Things, IoT). Ikona płatności obsługiwanej w ramach SRC ma być gwarancją bezpieczeństwa objętych nią transakcji i synonimem wygody. A przede wszystkim łatwo rozpoznawalnym symbolem graficznym, informującym konsumentów, że mogą spodziewać się sprawnej obsługi.
Jedno kliknięcie do zapłaty
Jesienią Visa wprowadziła w USA nowy, oparty na SRC, standard płatności „click to pay”. Pozwoli on konsumentom na ujednolicone, prostsze i bezpieczniejsze płatności. Pierwszymi sieciami, w których można pilotażowo dokonać płatności w nowym standardzie, są Rakuten i Cinemar oraz fundacja Movember.
Obecnie w sklepach internetowych istnieje duża liczba różnych standardów płatności, co może zwiększać ryzyko porzucania koszyków zakupowych. Dzięki „click to pay”, nie będzie trzeba już się rejestrować i logować, by dokonać płatności. Mają być one równie łatwe, jak płatności kartą w świecie realnym.
Ikonka SRC ma stać się odpowiednikiem symbolu płatności kartowych w fizycznych punktach sprzedaży. Jest to szczególnie istotne z uwagi na znacznie doświadczenia użytkownika w dynamicznie rozwijającym się obszarze m-commerce. Visa zapowiada, że będzie proponować SRC użytkownikom Visa Checkout (usługa ułatwiająca płacenie kartą w internecie, w której można zapisać dane karty płatniczej oraz inne dane, takie jak np. adres wysyłki), także w Polsce.
Sprawne płatności to warunek konieczny rozwoju handlu w sieci. Badania wskazują, że głównym powodem rezygnacji z zakupów za pomocą smartfonów (podobnie może być w innych zakupach online za pomocą komputera) jest brak preferowanej metody płatności. Aż jedna piąta respondentów w jednym z ogólnoświatowych badań zrezygnowała z zakupu, ponieważ ulubiona metoda płatności nie była dostępna.
Niezbędne wysokie bezpieczeństwo
W internecie bardzo ważne jest bezpieczeństwo, szczególnie w płatnościach. Jednym z poważnych zagrożeń jest phishing. To metoda oszustwa, w której przestępca z użyciem technologii podszywa się pod inną osobę lub organizację próbując pozyskać określone informacje lub nakłonić ofiarę do pewnych czynności. Jeśli mu się uda, może wyłudzić pieniądze.
Aż 96 proc. firm na świecie wskazało phishing jako największe zagrożenie dla ich organizacji w 2020 roku. Z kolei 76 proc. firm uważa, że równie dużym zagrożeniem w nadchodzącym roku będzie pracownik, który nie potrafi rozpoznać wiadomości phishingowej i nieświadomie kliknie złośliwe linki. Tak wynika z niedawnych badań firmy doradczej KnowBe4.
Biorąc pod uwagę, że według danych firmy Intel Security zaledwie 3 proc. użytkowników internetu potrafi rozpoznać maila wykorzystywanego do ataku, obawy firm są w pełni zasadne.
– Visa pracuje również nad biometrycznymi formami uwierzytelniania klienta i transakcji przez niego dokonywanych. Skanowanie tęczówki oka, linii papilarnych, autoryzacja głosowa i ruchowa, to są technologie dostępne już dzisiaj – wymienia Małgorzata Ciszecka z Visa.
Firma mocno stawia także na tokenizację. Pozwala ona na zaszyfrowanie wrażliwych danych karty. Poufne dane znajdujące się na karcie płatniczej, takie jak 16-cyfrowy numer konta, data ważności karty i kod bezpieczeństwa, zastępowane są losowo wygenerowanym numerem – tzw. tokenem. Ta technologia stoi za każdym urządzeniem podłączonym do internetu, umożliwiającym płacenie i przyczynia się do wzrostu wykorzystania internetu rzeczy.
Autor wpisu / Partner wpisu:
Nell Przybylska
TAGI: E-commerce