''Ten rok będzie przełomowy dla polskiego ecommerce''. Rośnie popularność mobilnych płatności
Od lipca do września br. użytkownicy BLIKA zrealizowali 110 mln transakcji, a od początku roku blisko 300 mln. Na koniec września z BLIKA aktywnie korzystało 6 mln użytkowników, czyli ponad pół miliona więcej niż w kwartał wcześniej. Łączna wartość zrealizowanych transakcji w trzecim kwartale wyniosła 14,6 mld zł. Choć wciąż królują zakupy w internecie, to wyraźnie rośnie popularność przelewów na numer telefonu BLIK.
Trzeci kwartał roku obejmuje dwa wakacyjne miesiące i zwykle jest okresem pewnego ustabilizowania dynamiki wzrostu transakcji, jednak ten rok jest specyficzny z uwagi na pandemię. W tym czasie odnotowano duże wzrosty liczby transakcji we wszystkich kanałach oraz istotny przyrost osób, które aktywnie korzystają z BLIKA.
W trzecim kwartale br. użytkownicy BLIKA wykonali 110 mln transakcji, to dwa razy więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Blisko 78 mln z nich to te zrealizowane w internecie, to również dwukrotny wzrost rok do roku i 70 proc. wszystkich transakcji w kwartale.
– Ten rok będzie z pewnością przełomowy dla polskiego ecommerce. Handel w sieci zastąpił wielu osobom ten tradycyjny. Nawet odmrożenie gospodarki i powrót do normalnego funkcjonowania sklepów w okresie przed i powakacyjnym, nie spowodowały odpływu kupujących w sieci. Naszym zdaniem, zostaną oni już na stałe i coraz chętniej będą kupować online – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
Użytkownicy zrealizowali w trzecim kwartale rekordowe 13 mln przelewów na numer telefonu BLIK – to wzrost aż o 200 proc. w stosunku do pierwszych analogicznego okresu ubiegłego roku i 46 proc. więcej niż w drugim kwartale tego roku.
– Przelewy na numer telefonu BLIK stają się prawdziwym hitem, coraz więcej osób uznaje, że jest to najszybszy i najbezpieczniejszy, a jednocześnie bardzo prosty sposób przekazywania sobie pieniędzy. Dodatkowo, wszelkie rodzaje bezgotówkowych rozliczeń są w czasie pandemii ważnym elementem utrzymywania dystansu – komentuje Dariusz Mazurkiewicz – Zauważamy także dynamiczny wzrost liczby transakcji w tradycyjnych terminalach, co również jest potwierdzeniem odchodzenia od obrotu gotówkowego – dodaje.
Liczba transakcji w tradycyjnych terminalach płatniczych wzrosła rok do roku o 98 proc. – było ich blisko 12 mln (to też o 42 proc. więcej niż w drugim kwartale). Pokazuje to, że osoby, które regularnie płacą BLIKIEM w sieci oraz rozliczają się w ten sposób ze znajomymi, chętniej wybierają tę formę płatności również w stacjonarnych sklepach. Trzeci kwartał przyniósł także duży wzrost liczby wypłat z bankomatów – było ich 7,5 mln, czyli o 36 proc. więcej niż w okresie od kwietnia do czerwca. To z pewnością także efekt zniesienia lockdownu w okresie wakacyjnym.
Średnia liczba transakcji dziennie w trzecim kwartale to blisko 1,2 miliona, a w rekordowym dla kwartału dniu było ich ponad półtora miliona. Średnia wartość transakcji BLIKIEM w tym czasie to 133 zł, natomiast łączna wartość wyniosła 14,6 mld zł. Najwięcej, bo aż 8,5 mld to wydatki w internecie.
Ponad 6 mln aktywnych użytkowników BLIKA
Liczba osób, które aktywnie korzystają z BLIKA wzrosła o blisko 600 tys. w ciągu kwartału do 6 mln. Przyjęto, że aktywnym użytkownikiem jest osoba, która zrealizuje przynajmniej jedną transakcję w miesiącu. Nie brano pod uwagę użytkowników, którzy wykonywali wyłącznie przelewy na numer telefonu, nie korzystając z innych kanałów płatności BLIKIEM.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 95 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników. Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Banku Pekao S.A, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, Nest Banku, Banku Pocztowego i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS.
Autor wpisu / Partner wpisu:
BLIK
TAGI: Finanse / Innowacje