Ozdobnik - gradientowa kula

TAGI: Meetup / Webinar

Digital ethics – etyczna kwantyfikacja świata

Żyjemy w czasach coraz większej eksplozji danych pochodzących z pozostawianych przez nas w sieci śladów cyfrowych, takich jak:

  • dokonywane zakupy online,

  • komentarze w mediach społecznościowych,

  • korespondencja mailowa,

  • wyszukiwane słowa w wyszukiwarkach

  • i wiele innych.

Internet i technologie ogólnego zastosowania jak sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy czy 5G stają się nieodłącznym ogniwem między człowiekiem a otaczającym go światem, włączając go w coraz bardziej cyfrową sieć powiązań i zależności. Potencjału technologii nie można jednak postrzegać tylko w kategoriach ekonomicznych czy finansowych, które przyczyniają się do zwiększenia efektywności i skuteczności realizowanych przez przedsiębiorstwa strategii. Powinny one bowiem kreować wartość dodaną, zwieszającą ich wymiar i znaczenie społeczne. Technologie stają się bowiem inicjatorem innowacji w produktach i usługach, sposobach ich konsumpcji, komunikacji, interakcji kreując wartości pozwalające nam wykraczać poza to, co znamy i co wydawało nam się bezpieczne. To stanowi jednak wyzwanie z punktu widzenia kształtowania się nowych ram etycznych, w jakich przyjdzie nam funkcjonować w najbliższych latach.

  • Skąd czerpiemy wzorce moralne i czy faktycznie ulegają one zmianie w wyniku coraz większej absorpcji technologii w naszym życiu?

  • Czy nasz aktywność w Internecie może być źródłem nieetycznych praktyk rynkowych?

  • Czy sztuczną inteligencję i pozostałe technologie ogólnego zastosowania można uznać za jednoznacznie dobre lub złe?

  • Jaki jest poziom znajomości i akceptacji poszczególnych technologii oraz rozwiązań na nich opartych w polskim społeczeństwie?

  • Czy czujemy się bezpiecznie korzystając z nich i jaki ma to wpływ na rozwój zrównoważony?

  • Czy faktycznie tylko firmy powinny być odpowiedzialne za bezpieczeństwo korzystania z Internetu i rozwiązań opartych na technologiach cyfrowych?

Na te pytania i wiele innych odpowiemy prezentując wyniki pierwszego ogólnopolskiego raportu dotyczącego etyki w erze transformacji cyfrowej przygotowanego przez Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i Orange Polska.

Opowiemy o tym, jak Polacy postrzegają Internet i technologie, w tym technologie ogólnego zastosowania i które z nich cieszą się największym zaufaniem. Podyskutujemy o kształtowaniu wzorców moralnych w czasach dataizmu i związanych z tym wątpliwościach etycznych. Na koniec zastanowimy się, jak bardzo jesteśmy skłonni pozwolić technologiom, by zmieniły nasze dotychczasowe codzienne nawyki, naukę, wykonywaną pracę czy ulubione formy rozrywki, niejednokrotnie przy tym podejmując za nas decyzje.

-----------------------------------------------------------------------------

Link do strony wydarzenia

Organizator

Wydział Zarządzania Uniwersytet Łódzki

Rejestracja

Wymagana

Wstęp

Darmowy

Data

Godzina

Przestrzeń

Online

Miejsce

Strona Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Udostępnij